Rolnictwo to dział gospodarki, który należy
do najstarszych dziedzin wytwórczości materialnej człowieka. Przejście od
zbieractwa do uprawy roli nastąpiło dzięki wynalezieniu przez człowieka
specjalnych narzędzi oraz - w późniejszym okresie - maszyn, które doprowadziły
do wzrostu wydajności pracy. Jedną z takich właśnie maszyn jest ciągnik
rolniczy, zwany potocznie traktorem. Jest to pojazd przeznaczony do ciągnięcia
innych, nieposiadających własnego napędu maszyn lub przekazywania im mocy. Nazywany
jest owocem mechanizacji rolnictwa i żaden rolnik nie wyobraża sobie bez niego
pracy.
Jakie były jego początki?
Przed powstaniem traktora prace uprawne
wspierane były przez zwierzęta pociągowe, głównie konie, bydło, a także osły. Mechanizacja
rolnictwa przypada na pierwszą połowę XIX wieku i w tym okresie pojawiły się
właśnie pierwsze napędzane mechaniczne urządzenia. Około 1830 roku John
Heathcoata położył podwaliny pod system orki parowej, jednak dopiero w 1858
roku zbudowano dla Fowlera samobieżną lokomobilę, a rok później na jego
zamówienie stworzono bardzo wydajny ciągnik parowy. Nie ma się więc czemu dziwić,
że pierwszy traktor, na wzór lokomotywy, był ciężki, wielki, a jego moc pozwalała
często na poruszanie się z niewielka prędkością jedynie po płaskim terenie. Tego
typu maszyny odgrywały dużą rolę w rolnictwie do końca lat trzydziestych XX
wieku, jednakże coraz powszechniej wchodziły do użytku ciągniki napędzane
silnikami spalinowymi. Choć w początkowej fazie były one oczywiście dość słabe
i awaryjne, to jednak nie dało się ukryć, że były bardziej ekonomiczne, tańsze
i prostsze w obsłudze. Pierwszy traktor z silnikiem spalinowym został
wynaleziony w 1892 roku przez Johna Froelicha, natomiast pierwszym masowo produkowanym
ciągnikiem był Fordson Henry'ego Forda, który ukazał się w 1917. Była to w
pełni nowa konstrukcja, w której najważniejszą innowacją było połączenie
silnika, skrzyni biegów i tylnej osi w jeden skręcany śrubami blok. Wyeliminowało
to potrzebę stosowania ramy nośnej, dlatego konstrukcja wyróżniała się mniejszym
ciężarem i zwartą budową. Konstrukcja samonośna ciągnika Forda stała się podstawą
konstruowania późniejszych konwencjonalnych traktorów na całym świecie. Sukces traktorów
Forda był niewątpliwy również dlatego, że możliwości ich nie ograniczały się
jedynie do rolnictwa, ale również wykorzystywane były one w transporcie czy
gospodarce komunalnej.
Mechanizacja Polskiego rolnictwa rozpoczęła
się natomiast od Ursusa 45, wyprodukowanego w fabryce Ursus w 1920 roku. Był to
pierwszy ciągnik produkowany w Polsce wielkoseryjnie i był używany do prostych
prac polowych oraz do transportu.
Z biegiem czasu, traktory były wzbogacane o
innowacje nawet najbardziej kreatywnych producentów. Pracowały coraz szybciej,
wydajniej i dłużej, aż po całodniową pracę na polu.
Wydłużony czas pracy, a więc i jego
użytkowania wymagał ich ulepszenia, a także zwiększenia komfortu jazdy i
wykonywania różnych prac.
Ciągłemu rozwojowi, aż po dzień dzisiejszy,
ulegała więc kabina traktora, samo siedzisko, a także rolnictwo precyzyjne.
Współczesne traktory wspomagane są komputerowo, wyposażone w najnowsze
generacje GPS, oprogramowanie, komputery, a także dotykowe monitory. Jednym z
pionierów ciągnika sterowanego dzięki systemowi GPS jest firma John Deere.
Choć współczesne rolnictwo niczym nie
przypomina nawet tego sprzed kilkudziesięciu lat, to jednak na pewno nie
oznacza to końca innowacji. Co przyniesie przyszłość? Trudno powiedzieć, ale z
pewnością coś, co zaskoczy wszystkich...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz